سلامتکده راه سبز سلامت
خدمات مشاوره و درمان بر مبنای طب سنتی

سرگیجه در طب سنتی

یکی از مشکلات شایعی که به سردرد نزدیک است، سیاهی رفتن چشم و سرگیجه می‌باشد. این مشکلات چه از نظر علت و چه از نظر درمان، با سردرد مشابهت دارند. لذا با به کار بردن تدابیر مناسب، احتمال بهبود سرگیجه و سیاهی رفتن چشم بیشتر می‌شود.
 دو واژه سدر و دوار در رابطه با سرگیجه و سیاهی رفتن چشم وجود دارد؛ سدر، سیاهی رفتن چشم هنگام برخاستن از زمین است و در دوار، این احساس به وجود می‌آید که همه اشیاء در حال چرخیدن دور سر هستند و این احتمال وجود دارد که در این حالت شخص تعادل خود را از دست بدهد. یکی از شایع‌ترین علت‌های آن ایجاد سردی و اخلاط سرد و تجمع رطوبت در مغز و مجاری مغزی است. در مواردی این رطوبت‌ها می‌توانند غلیظ شوند و با تشدید انسداد مجاری، علائم را شدیدتر کنند. این حالت در خانم‌ها، در افراد با مزاج سرد و یا رطوبتی بیشتر مشاهده می‌شود.

حرکت کردن مایع درون گوش

داخل مغز، سر و گوش داخلی، حفراتی حاوی مایع یافت می‌شود. اندامک‌هایی مانند اتریکول و ساکول، حاوی مایع درونی گوش در گوش داخلی هستند که در امر تعادل دخالت دارند. وقتی رطوبت زیاد شود، این مایع نیز به نسبت، افزایش حجم یافته و هنگام حرکت و از جا بلند شدن، بیش از حد و به صورت غیرطبیعی حرکت می‌کند.
مانند توقف آنی کیسه‌ای پر از آب که در حال چرخیدن است در حالی که حرکت مایع درون آن همچنان ادامه دارد.
چنین اتفاقی در داخل سر و حفرات مغز که رطوبت آن بالا رفته باشد می‌افتد که می‌تواند با تحریک سنسورهای موجود در محل، باعث سرگیجه و سیاهی رفتن چشم شود.

افزایش رطوبت و اخلاط سرد در بدن

با مشخص شدن علت، درمان ساده می‌شود؛ رطوبت زیاد شده بایستی کاهش یابد به خصوص اگر فرد پایه مزاجی سرد دارد و در منطقه‌ای با رطوبت بالا زندگی می‌کند.
تدابیری مانند پرهیز از خوردن آب زیاد، لبنیات زیاد (مخصوصاً دوغ و ماست) و سایر چیزهای رطوبتی پیشنهاد می‌شود.
ورزش، رژیم مناسب، استفاده از گرمی‌جات موضعی، بستن سر و گرم نگه‌داشتن آن مخصوصاً هنگام خواب برای این افراد توصیه می‌شود.
به طور کلی، پاک کردن بینی و فین کردن، غرغره کردن و مزمزه کردن به پاکسازی دماغ و مغز کمک شایانی می‌کند.

مزاج شب و مزاج خواب سرد

بسیاری از این سرگیجه‌ها هنگام صبح اتفاق می‌افتد؛ چون مزاج شب، مزاج این افراد و مزاج خواب، همگی سرد است.
برای برطرف کردن سرگیجه، این افراد باید سرشان را هنگام خواب به سمت محلی گرم همچون شوفاژ قرار دهند و از کلاه و یا روسری استفاده کنند.
بخورهای گرم مانند نعناع و آویشن، به درون حفرات داخل سر و مغز نفوذ کرده، جذب می‌شوند و این مجاری را باز می‌کنند.
اخلاط، مواد و رطوبت‌های تجمع یافته در این افراد غلیظ می‌شوند که عطسه کمک به دفع این مواد می‌کند؛ همچنان که فرد بعد از عطسه احساس می‌کند سنگینی سر بهتر شده است.
استنشاق ادویه خانگی، بینی را تحریک کرده، ایجاد عطسه می‌کند و مجاری باز می‌شود. تکان وارد شده به سر هنگام عطسه باعث می‌شود که رطوبت‌ها کم و دفع شوند و سر سبک شود.

کم خونی و ضعف گوارش

کم خونی، کمبود فشار و ضعف می‌تواند باعث سیاهی رفتن چشم و سرگیجه شود ولی در طب سنتی در ابتدا موارد بالا ذکر شده‌اند.
معمولاً ضعف گوارش در کسانی که کم خونی دارند بیشتر مشاهده می‌شود. در واقع ضعف گوارش منجر به ایجاد رطوبت زائد و سرگیجه و سیاهی می‌شود.
مواردی مانند بوئیدن بوهای خوب، غرغره و ماساژ دادن لثه‌ها، فصد، حجامت و مصلح دادن، البته همگی با تجویز پزشک می‌تواند کمک کند تا مواد زائد موجود در مغز به قسمت‌های تحتانی و ارگان‌های دفعی بدن منتقل شوند و لذا سر پاکسازی شده و سرگیجه از بین برود. استفاده از ملین‌ها و بادکش‌گذاری پشت ساق پا، مخصوصاً در افراد دچار یبوست مفید است.

افزایش گازهای موجود در بدن و افزایش اخلاط

از دلایل دیگری که برای سرگیجه مطرح می‌شود ریاح است. ریاح، بادها و گازهای زائد موجود در بدن هستند که معمولاً از دستگاه گوارش نشات گرفته‌اند (در حالت عادی به دنبال عمل هضم، مقداری گاز در لوله گوارش تولید می‌شود).
اگر مقدار گازهای تولید شده از حدی بالاتر رود، به دلیل سبک بودن حرکتی رو بالا دارند و می‌توانند به مغز رسیده و باعث سرگیجه و سیاهی رفتن سر شوند.
در برابر سرگیجه به علت افزایش ریح (گاز)، سرگیجه به علت افزایش اخلاط وجود دارد.
به علت سنگینی اخلاط، این سرگیجه‌ها با احساس سنگینی در سر همراه هستند. ولی در سرگیجه به علت ریاح، سبکی در سر حس می‌شود (ریاح سبک هستند و به راحتی حرکت می‌کنند).
مانند سایر مسائل در طب سنتی، در رابطه با سرگیجه هم بایستی ابتدا علت‌یابی شود؛ فردی که اختلال در هضم داشته و دچار یبوست است، مواد دفعی که به موقع دفع نشده‌اند تولید گازهای سمی در بدن می‌کنند که این گازها به سمت مغز حرکت کرده و ایجاد سردرد و سرگیجه می‌کنند.
اختلال در رحم، عادت ماهیانه و کلیه نیز می‌تواند نظیر این مشکلات را به دنبال داشته باشد. یکی از بهترین درمان‌ها برای چنین مشکلاتی، روغن مالی با روغن‌های نافذ روی شکم، معده و پهلوها است.
برای نمونه روغن مالی با روغن بابونه در محل شکم و پهلوها و گرم نگه داشتن این نواحی باعث می‌شود اگر ریحی در سیستم گوارش، تناسلی و یا ادراری وجود دارد، برطرف شود.
گاهی روغن مالی در ناحیه سر و پیشانی به علت تحلیل بردن گازها را توصیه می‌شود.

تجمع بلغم و سودا در سر

گاهی اوقات ماده (اکثراً بلغم و سودا) در مغز تجمع می‌یابند و ایجاد سرگیجه می‌کنند. این اخلاط سرد هستند و تجمع این اخلاط می‌تواند اشکالاتی در حافظه، فکر و حواس به وجود آورد. اولین اقدام درمانی، پرهیز از سردیجات و شرایط سرد است. در مرحله بعد درمان با گرمی‌جات (به خصوص در فصول سرد و همراه با برف و باران و باد سرد) مطرح می‌شود.
استفاده از غذاهای با مزاج سرد (مانند ماهی، ماست، دوغ، سالاد و ...) به خصوص در هنگام شب برای این افراد مضر است و می‌تواند سرگیجه و حتی تهوع شدید را به دنبال داشته باشد.
در عوض استفاده از غذاهای رو به گرم (مانند آب گوشت سبک، تخم مرغ آبپز یا حریره بادام) به عنوان شام برای این افراد توصیه می‌شود.
یکی از روش‌های پاکسازی بدن و دماغ در طب سنتی تنقیه گوارشی است که در این روش مایعی به داخل روده فرستاده می‌شود و به همراه خود مواد زائد را دفع می‌کند و پس از آن شخص احساس سبکی می‌کند.
بوئیدن بوهای خوش برای تقویت مغز و برای رفع انواع سرگیجه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. در افراد دموی (با غلبه خلط دم) حجامت و فصد تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند مفید باشد.
همانند سردردهای مشارکتی، سرگیجه‌های مشارکتی ناشی از معده یا شریان‌های سر و گردن نیز وجود دارد. به همین دلیل می‌توان گفت بعضی از فشارخون‌ها ایجاد سردرد می‌کنند؛ از طرفی کم شدن فشارخون نیز می‌تواند سردرد ایجاد کند.
در قدیم با استفاده از واژه‌های اخلاط و مزاج، مسائل و موضوعات طبی از این قبیل توضیح داده شده‌اند و در علم روز با واژه‌های جدید بیان شده که می‌توان بین این مفاهیم تطبیق‌هایی را مطرح کرد که نمونه آن را در بالا مشاهده نمودید.

تشخیص و درمان

برای جمع‌بندی باید این‌طور بیان کرد که در مبحث سرگیجه مانند سایر مباحث مطرح شده، اولین و مهم‌ترین قسمت درمان، تشخیص علت است.
علت یا مربوط به خود مغز است شامل افزایش سردی یا مواد سرد در مغز و یا مربوط به سایر اعضا می‌باشد که به طور مشارکتی منجر به بروز سرگیجه شده‌اند. مثلاً وجود مشکلات و اختلال عملکرد در دست و پا، رحم، مثانه و کلیه می‌تواند ایجاد سرگیجه نمایید. در قدم بعدی با توجه به علت بایستی به درمان اقدام کرد.


در طی یک حمام سم‌زدایی برای درمان سرماخوردگی، موادی مانند منیزیم سولفات، زنجبیل و عصاره‌های روغنی‌ای که در آب گرم وان حل شده باشند استفاده می‌شود. شما می‌توانید از ۱۲ دقیقه تا یک ساعت در چنین وان حمامی خیس بخورید.

یکی از راه‌های درمان سرماخوردگی استفاده از حمام سم‌زدایی است. گرچه شواهد علمی برای مفید بودن این روش محدود است؛ اما حمام سم‌زدایی شاید بتواند به درمان برخی علائم سرماخوردگی با آرام کردن بدن و تسکین دردهای عضلانی کمک کند، ولی نتایج آن بین افراد مختلف متفاوت است.

مطالعات بر روی تأثیرگذاری حمام سم‌زدایی در درمان سرماخوردگی محدود است، اما یک سرماخوردگی، سرفه یا آنفلوانزا ممکن است علائمی مانند دردهای عضلانی و درد در سایر نقاط بدن داشته باشد و حمام سم‌زدایی می‌تواند به بهبود این علائم کمک کند.

اضافه کردن عصاره‌های روغنی مانند روغن اسطوخودوس و بابونه به وان حمام ممکن است برای درمان علائم سرماخوردگی مفید واقع شود. علت آن این است که این عصاره‌ها به شما کمک می‌کنند آرام و آسوده شوید.

برخی از تحقیقات محدود نشان می‌دهند که برخی از عصاره‌ها ممکن است خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی داشته باشند؛ به عنوان مثال اکالیپتوس می‌تواند برای ویروس‌هایی که قسمت فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کنند خاصیت درمان‌کنندگی داشته باشد و انسدادها را برطرف کند؛ اما برای اثبات اینکه استفاده از عصاره‌های روغنی در حمام سم‌زدایی مفید هستند، مطالعات بیشتری نیاز است.



تـاکید رهبـری انقلاب بر” توسعه طـب سنتــی” در سیـاستهـای ابلاغی سـلامت


  رهبر معظم انقلاب اینک حجت را بر همه مسوولان در حوزه بهداشت و سلامت در استفاده از توان عظیم طب سنتی تمام کردند، از این رو از همه مسوولان و دست اندرکاران انتظارمی رود تلاش خود را برای سیاست های کلی ابلاغی در این زمینه معطوف کنند.

18 فروردین ماه سال 93 رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی «سلامت» را ابلاغ کردند. در این ابلاغیه ی 14 بندی به موارد مختلفی از جمله تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی، اولویت پیشگیری بر درمان، روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی و تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت اشاره شده است.

یکی از بندهای پر و پیمان ابلاغیه مقام معظم رهبری، مربوط به  بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران است. این بند موارد مختلفی دارد:

* ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

 * استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.

 * تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.

این بند یکی از انگیزه های مهم برگزاری این کنگره است ، چرا که تبادل تجربیات به بالندگی طب سنتی ایران و مضافاً افزایش ظرفیت های ملی در زمینه دستیابی  به شیوه های گوناگونی که در زمره طب مکمل قلمداد می گردند را به دنبال دارد.

 * نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.

* برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.

* اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.

رهبری سال هاست که به طب سنتی توجه ویژه ای نشان می دهند.رهبر انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه ها با اشاره به مطالب عنوان شده توسط یکی از اساتید از خبر تشکیل دانشکده طب سنتی به یک مژده تعبیر کرده بودند و در سال 1386 خطاب به رياست جمهور وقت فرمودند: "جناب آقاي رئيس جمهور محترم! اين گياهان دارويي و طب سنتي از جمله كارهايي است كه مي تواند باب جديدي در مسائل كلان مربوط به بهداشت و درمان بگشايد. توجه و اهتمام جنابعالي در اين كار بسيار مفيد خواهد بود ان‌شاء الله".

متعاقب اين امر ولايي،  با همت دولت نهم و معاون علمي و فناوري رياست جمهوري " ستاد توسعه پژوهش و كاربرد گیاهان دارویی و طب ايراني (سنتی)" در سال  1387 تشكيل و فعاليت خود را آغاز نمود. این ستاد با هدف ارتقاء جايگاه کشور درحوزه گياهان دارويي، داروهاي گياهي و احياء طب ايراني، تدوين نقشه راه، سند راهبردي و سياستگزاري در سطح کلان، ساماندهي، هدایت و هماهنگی بین نهادهای مرتبط  بنیان نهاده شده است.

ایشان در یکی از سخنرانی های خود طب اسلامی ایرانی را این طور توصیف می کنند: « در زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود در ایران عزیز ما امثال ابن سیناها، بشریت را از علم و فرهنگ سیراب می کردند. ما ابن سینا داشتیم که هنوز که هنوز است کتابش مرجع درسی و مهم پزشکی دانشگاههای دنیاست، یا رازی را داشتیم یا دیگرانی از این قبیل را، چرا بایستی امروز به خودکفائی علمی کشور امید نبندیم؟»

از آن جایی که رهبر معظم انقلاب همواره «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی می دانند، توجه به تغییر سبک زندگی اهمیت بسیاری پیدا می کند. یکی از راه های اصلاح این سبک زندگی، توجه به طب سنتی و ایرانی اسلامی است که نه تنها برای پیشگیری، خودمراقبتی و درمان برنامه ریزی دارد، که شیوه های صحیح زندگی را نیز اصلاح و تبیین می کند.

شایسته است که علاوه بر مردم، دستگاه های حاکمیتی نیز به این موضوع توجه نشان دهند تا از مزایای طب ایرانی اسلامی در کنار تکنولوژی های طب مدرن استفاده شود تا هم سلامت بعد جسمی انسان تامین گردد و هم رعایت برخی موارد موجب تعالی روح شود.

                                                                                           حکیم معتمدالشریعه دکترسلیمانی


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 بهمن 1397برچسب:طب سنتی, نظر رهبر انقلاب, سلامتکده راه سبز, حکیم معتمدالشریعه دکتر سلیمانی,, :: 18:5 :: توسط : روابط عمومی

مزاج، کیفیتی است در طب سنتی، که همان‌طور که در ذخیره خوارزمشاهی آمده‌است، از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود و دارای ۹ قسم است.  دانش شناخت مزاج، از مباحث مهم و بنیادین در طب اخلاط است (که در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است). قدما معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، بوجود می‌آیند.

عناصر چهارگانه ،عناصر اربعه، شامل آب، باد، خاک و آتش هستند.
از واکنش این چهار عنصر دو نتیجه حاصل می‌شود:

  1. مزاج معتدل.
  2. مزاج نامعتدل.

همچنین گرمی، سردی، تری و خشکی مزاج حاصل قوای اولیه عناصر است.

  1. مزاج گرم  _آتش
  2. مزاج سرد _خاک
  3. مزاج تر_آب
  4. مزاج خشک _باد

مزاج بنا بر تقسیم عقلی به دو قسم کلی تقسیم می‌شود :

  1. معتدل حقیقی _ این حالت ممتنع است. به این معنی که از هرکدام از اخلاط به نسبت مساوی در عالم خارج در یک بدن وجود داشته باشد محال است و این مثال صرفاً ذهنی است.
  2. معتدل فرضی _ که شایسته‌ترین مزاج برای یک موجود است.
    چهار مزاج مرکب:
  3. مزاج گرم و خشک یا صفراوی.
  4. مزاج گرم و تر یا دموی.
  5. مزاج سرد و خشک یا سوداوی.
  6. مزاج سرد و تر یا بلغمی.

اگر مقادیر عناصر متضاد در ترکیب برابر باشد، مزاج حاصل به اعتدال خواهد رسید؛ ولی اگر نتیجه به دست آمده از ترکیب مقادیر عناصر متضاد در حد وسط نباشد، مزاج حاصل نامعتدل است. هر یک از مزاج‌های بسیط نماد کیفی عنصری از عناصر چهارگانه است.

مزاج‌ها در دو بخش زیر شرح داده می‌شود

  1. مزاج گرم و مزاج سرد
  2. مزاج تر و مزاج خشک

                                                                                                                                                                                                                                                         حکیم معتمدالشریعه دکترسلیمانی


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 بهمن 1397برچسب:طبع و مزاج, سلامتکده راه سبز, حکیم معتمدالشریعه, راه سبز سلامت, :: 18:0 :: توسط : روابط عمومی

پزشکی سنتی یا طب سنتی در دسته پزشکی جایگزین قرار می‌گیرد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه که قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند .

 

طب سنتی در بسیاری نقاط جهان وجود دارد که از جمله مشهورترین انواع آن می‌توان به طب سنتی چین، گیاه‌درمانی و طب اخلاطی (بکار برده شده در طب سنتی ایرانی - علم مزاج‌شناسی)، شمن‌باوری (بکار برده شده در طب سنتی اشاره کرد. در دنیا ۷۵۰ هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد که ۱۰ درصد از این میزان خواص درمانی دارد. سازمان جهانی بهداشت طی ۳۰ سال گذشته ‌استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل را در کنار طب جدید در دستور کار خود قرار داده‌است، ریشه دار بودن در فرهنگ مردم، کل نگر بودن طب سنتی و سهولت دسترسی و ارزان‌تر بودن خدمات طب سنتی از دلایلی است که این شیوه در توسعه و ترویج طب سنتی مد نظر دارد. مقصود ما از آنچه که امروزه در ایران به عنوان طب سنتی شناخته می‌شود آموزه‌هایی است که ریشه آن را می‌توان در قرن سوم هجری و غالباً در ترجمه‌های عربی از آثار بقراط و جالینوس یافت. به دلیل ریشه دار بودن این سنت دیرینه در کشور عزیزمان و همچنین آثار ارزشمند دانشمند فرزانه حکیم بوعلی سینا که همچنان در مراکز آموزشی و تحقیقاتی پزشکی دنیا مرسوم و متداول است ، اینک مرکز سلامتکده راه سبز سلامت با همکاری تیم خبره و خبره و با حضور کارشناسان و پزشکان متخصص طب سنتی در میدان هفت تیر تهران ضلع شمالی مسجد الجواد (ع) کوچه بهارمستیان ، بن بست اول سمت چپ ، پلاک 1 طبقه 1 فعالیت خود را آغاز و در راستای ارائه خدمات مشاوره تغذیه و اصلاح سبک زندگی، ویزیت و تشخیص مزاج و درمان انواع بیماری ها بر مبنای اصول و قواعد طب سنتی مفتخر است تا پذیرای شما هموطنان عزیز باشد. تلفن مرکز: 88316983 - 88810904

                                                                                        روابط عمومی و اموربین الملل


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 بهمن 1397برچسب:طب سنتی, طب ایرانی, حکیم معتمدالشریعه, سلامتکده راه سبز سلامت, , :: 17:50 :: توسط : روابط عمومی

درباره وبلاگ
پزشکی سنتی یا طب سنتی در دسته پزشکی جایگزین قرار می‌گیرد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه که قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند . طب سنتی در بسیاری نقاط جهان وجود دارد که از جمله مشهورترین انواع آن می‌توان به طب سنتی چین، گیاه‌درمانی و طب اخلاطی (بکار برده شده در طب سنتی ایرانی - علم مزاج‌شناسی)، شمن‌باوری (بکار برده شده در طب سنتی اشاره کرد. در دنیا ۷۵۰ هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد که ۱۰ درصد از این میزان خواص درمانی دارد. سازمان جهانی بهداشت طی ۳۰ سال گذشته ‌استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل را در کنار طب جدید در دستور کار خود قرار داده‌است، ریشه دار بودن در فرهنگ مردم، کل نگر بودن طب سنتی و سهولت دسترسی و ارزان‌تر بودن خدمات طب سنتی از دلایلی است که این شیوه در توسعه و ترویج طب سنتی مد نظر دارد. مقصود ما از آنچه که امروزه در ایران به عنوان طب سنتی شناخته می‌شود آموزه‌هایی است که ریشه آن را می‌توان در قرن سوم هجری و غالباً در ترجمه‌های عربی از آثار بقراط و جالینوس یافت. به دلیل ریشه دار بودن این سنت دیرینه در کشور عزیزمان و همچنین آثار ارزشمند دانشمند فرزانه حکیم بوعلی سینا که همچنان در مراکز آموزشی و تحقیقاتی پزشکی دنیا مرسوم و متداول است ، اینک مرکز سلامتکده راه سبز سلامت با همکاری تیم خبره و خبره و با حضور کارشناسان و پزشکان متخصص طب سنتی در میدان هفت تیر تهران ضلع شمالی مسجد الجواد (ع) کوچه بهارمستیان ، بن بست اول سمت چپ ، پلاک 1 طبقه 1 فعالیت خود را آغاز و در راستای ارائه خدمات مشاوره تغذیه و اصلاح سبک زندگی، ویزیت و تشخیص مزاج و درمان انواع بیماری ها بر مبنای اصول و قواعد طب سنتی مفتخر است تا پذیرای شما هموطنان عزیز باشد. تلفن مرکز: 88316983 - 88810904
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامتکده راه سبز و آدرس rahesabzesalamat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: